torsdag 29. oktober 2015

Høsten er her


Høsten er utvilsomt komt til Bergen med tidlig mørke kvelder og blader på trærne som er gule og rød hvis de i det hele tatt fortsatt henger på trærne. Hver årstid har sin sjarm og det er jo sant. Men jeg må ærlig si at jeg skulle ønske sommeren varte litt lenger med sine lyse kvelder og temperaturer som tilsa kun tynne sommerjakker. Høsten har jo en tendens til å bringe med seg litt mer shitavær enn vanlig. Og vi har både hatt masse regn og vind allerede i høst. De siste dagene og i dag er det ganske så bra med gråvær/opphold/pent vær og relativt gode temperaturer. Vi får bare nyte det, for før man vet ordet av det har minusgradene komt og man må skrape is av rutene på bilen. Nå skal ikke jeg jinxe minusgradene allerede, for langtidsvarselet på Storm-appen viser enda ikke minusgrader de neste 14 dagene. Og hvis den har rett så må jeg jo bare være fornøyd.
Da Iclouden min tidligere denne måneden viste seg å være full, kom jeg over mange "nye" bilder da jeg flyttet bildene fra clouden og til pc'n. Disse er fra i sommer. Savner de sommerpregede kinnene.
I disse dager går Halloween og jul som hånd i hanske i butikkene. Det er akkurat som om jula bare kommer tidligere og tidligere. Jeg må si jeg gleder meg til Halloween er over. Jeg syns fortsatt dette er en meget teit ting å feire i Norge, og jeg tror alle gudene er med meg når de har passet på at jeg har seinvakt denne dagen. Ikke at vi pleier å få så mye besøk her likevel egentlig. Jeg er skikkelig anti-Halloween, Ja, dere kan godt si at å gå julebukk er mye samma greia, og ja, det er det. Men med en mye lenger tradisjon i Norge. Og jeg skulle gladelig vært med å feire Halloween jeg hvis det var som i USA. Der alle er med på knask eller knep og gjerne har forberedt hagedekorasjonene mange uker i forveien. Der kostymene er så gjennomførte og bra at man nesten får dånedippen bare av å se halvt på dem. Der knask og knep går ved siden av hverandre som yin og yang. I Norge dessverre er det blitt en ukultur med knep, og i et land som ikke egentlig er med på denne tradisjonen på samme måte er det kjipt å finne inngangsdøra si innsmurt med egg dagen derpå. Jeg respekterer de som sender barna sine ut utkledd som spøkelse, prinsesse eller Supermann, og jeg mener at folk skal ta vel i mot dem og respektere dette, på samme måte som alle knask eller kneperne skal respektere at noen ikke vil delta, og la det være med det. Vi trenger ikke egge ned bilen til naboen. Vel.. nok om det.
Julegavemessig ligger jeg veldig godt an. I år har jeg også noen færre julegaver å tenke på og det gjør at de resterende blir litt enklere. Jeg har til og med fått pakket en del av dem inn. Det er deilig å være i rute og vite at jeg ikke trenger å stresse med dette i desember når alle andre også stresser. Jeg syns tanken med søndagsåpne kjøpesentre og butikker i desember er veldig god, men som oftest syns jeg det bare er stressende for så klart er også alle andre fulltidsarbeidende ute søndag for å handle julegaver for det er da de har tid. Det er helt greit å gå i butikker i julestria hvis jeg bare er der for å kikke og kose meg litt. Da er det ingenting jeg må stresse rundt for å finne fordi det er utsolgt i omtrent alle butikkene som selger det. Mine nære og kjære har jo heller ingen store ting på listene sine og stort sett går det i bruksting som oftest er det vi alle trenger og bruker så og si hver dag. Som vanlig, bortsett fra i fjor, er pappa den det er vanskeligst å kjøpe gave til. Han har absolutt alt han trenger. Heldigvis har mamma ønsket seg nok for dem begge for et helt år. I tillegg får jeg se om jeg klarer å finne frem den kreative tankegangen min og finne på noe. Å kunne lene seg tilbake i godstolen mens mørket siger på utenfor og vite at man er ferdig med gavene sine, det er luksus.
Julegaver til meg selv syns jeg bare blir vanskeligere og vanskeligere. Hva skal man ønske seg når man har alt? Huff, det høres skikkelig materialistisk ut å si slik ting i disse tider, men det er jo sannheten. Det har egentlig vært sånn i mange år. Hvis jeg kommer over noe jeg skikkelig ønsker meg i september så kjøper jeg jo det bare selv da, i stedet for å ønske meg det til jul og måtte vente så lenge. Det er sånn det blir når man har mulighetene til det. Derfor syns jeg ønskelister til jul og bursdag er en evinnelig vanskelighet. Og spesielt mot jul for jeg syns at jul handler mer om pakkegaver enn pengegaver. Det er sikkert litt nostalgien i meg og litt at slik har det jo alltid vært. Jula 2013 satte jeg pakkerekord på mange år. Det kan dere lese om HER. Men jeg har hvertfall klart å kladde ned noen ting jeg fint kan ønske meg til jul. Og jeg har allerede bestilt den ultimate julegave til meg selv. Den kom i posten i dag, jeg har akkurat hentet dem, og jeg bare elsker dem. Mer om det seinere.
Remember you love me!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar