onsdag 23. januar 2013

"Jeg skal rydde"

I går slo det meg hvor mange ganger ukentlig jeg faktisk sier dette. På søndag sa N at jeg rydder, rydder og rydder litt til. Om hvis jeg har mulighet så rydder jeg litt da også. Faktum er at jeg sier jeg skal rydde ofte, fordi det ofte er noe å rydde. Jeg er typen som slenger noe fra meg på spisebordet i det jeg kommer jeg inn hjemme, og når jeg har gjort det i en uke, ja, da må jeg rydde. Eller i hvertfall så begynner jeg å tenke at jeg må rydde. Gjerne er planen også at jeg skal rydde. Men så blir det utsatt i en dag, så to dager, så tre dager.. Så har det gått en uke til, med ny drit. Og sånn fortsetter det.

Man skulle jo nå tror at det ser helt overbomba ut hos meg. Men det gjør egentlig ikke det, i hvertfall ikke sånn veldig bomba. Heldigvis for min del, så er det alltid en veldig enkel jobb med å rydde det, fordi jeg samler stort sett all driten på ett sted, så svosj når den tid kommer. En annen ting som også er fint, er at det er mitt eget rot og det tolerer jeg ganske så bra. For jeg har alltid hatt en egen evne til å ha system i rotet, og når jeg da rydder finner jeg ingenting. Men det er da ingen unnskyldning for det.

Jeg har gode tanker om at i dag, ja, i dag skal jeg ta det. Så kommer jeg hjem, lager meg mat, later meg litt på sofaen og vips, så er jeg kjempesliten og sovner en liten dupp. Eller så har jeg et serieraid som venter meg. Eller jeg blir bedt bort. Alle disse tingene er så veldig mye mer morsomt å gjøre enn å rydde. Noen ganger så kommer spiriten over meg og da er jeg i skikkelig ryddemood. Noen ganger skulle jeg ønske jeg var sånn hele tiden, litt sånn på grensen til det nazistiske. At jeg retten og sletten er pinlig ryddig. Men så er jeg også veldig glad for at jeg ikke er det. Dessverre finnes det ingen grense når det gjelder meg.

For faktum er at i 50 % av tilfellene jeg sier jeg skal rydde, så dukker det opp mange andre kjekke ting å gjøre, se på film, reise på besøk, se på TV-serier eller slafe på sofaen. Så i 40 % av tilfellene orker jeg ikke i dag. Jeg tar det heller i morgen. Dvs at i 10 % av tilfellene gjør jeg faktisk som jeg tenker. Så når N sier at det må være kjemperyddig hjemme hos meg og at jeg kan komme og rydde hos henne og, så må jeg bare si beklager, men det finnes ikke ryddig hos meg. Alltid et rom, men sjelden alle sammen samtidig.

Jeg skjønner jeg må kvitte meg med noen av mine dårlige uvaner. Jeg burde absolutt blitt flinkere til å gå over huset hver kveld før jeg legger meg, for det lille jeg har rotet da, tar bare et par sekunder, mens etter to uker, tar det meg to dager pluss noen dager til. Og siden jeg ikke er så veldig strukturert i ryddingen min, tar jo et rom dobbelt så lang tid. Tror det har noe med at jeg syns det er spennende å rydde alle steder samtidig, så blir jeg ikke lei av å rydde det ene stedet.

Å rydde har jeg nå utsatt siden søndag. Det skjer alltid noe. På søndag var det middag hos N og selvom planen var jeg at jeg skulle reise hjem i nogen lunde grei tid og rydde litt før jeg skulle legge meg, ble det ikke hjem i nogen lunde grei tid i det hele tatt. Mandag var jeg så sliten da jeg kom hjem at å besøke K orket jeg ikke for sofaen fristet mye mer, og da jeg bestemte meg for å blunde på øynene en halvtime, ble det en time og et kvarter i stedet. Så da gikk jeg bare å la meg i stedet. Det samme skjedde egentlig på tirsdag og. Skjønner ikke hvorfor jeg er så sliten selvom jeg legger meg tidlig. I dag har jeg ingen annen god unnskyldning enn at det var så mye kjekt å se på når jeg kom hjem og plutselig er vi her og klokka er 2014. Også har jeg jo fri i morgen så jeg satser på at jeg gjør all ryddingen i morgen på fridagen min. Da kan jeg jo også sove lenge så jeg burde være uthvilt. Men jeg må si det lover dårlig at jeg fikk 5 nye DVD'r i posten i dag, det gikk litt raskere enn forventet. Damn Platekompaniet som har salg på en mengde varer. Det er jo så enkelt å bestille i nettbutikken. Tror kanskje jeg må sperre bankkortet mitt for all nettkjøp.

Så neste gang jeg sier at jeg skal rydde, skal du godt få le høyt. Så kanskje jeg faktisk gjør det.

Vel, over og ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar