fredag 11. januar 2013

Nyttårsforsetter 2013

(bilde lånt fra mathildewh.blogg.no)
Jeg har egentlig funnet ut dette året som har gått (altså 2012) at det bare er teit å kalle det nyttårsforsetter. Egentlig burde det hett noe sånt som "mandagsforsetter", "fredagsforsetter" eller retten og sletten "mål du skal jobbe mot". Nyttårsforsetter blir alltid så endelig og stort sett detter man av en eller annen gang i løpet av året. Jeg heier på mål du skal jobbe mot. Likevel velger jeg å kalle dem nyttårsforsetter i år som i fjor, så kan forsettene mine være mål jeg jobber mot. Siden jeg føler at fjorårets mål var ganske så greie, har jeg tenkt til å bare videreføre disse i år. Hvis du vil lese fjorårets innlegg så finner du det HER.
Evaluering av nyttårsforsettene (periodevis er et godt stikkord):
1. Jeg skal ikke drikke så mye brus (Cola Zero) - det er min store svakhet.
¤ Det har gått fint i perioder. Men så kommer det perioder der jeg er mer sliten og da syns jeg alltid det er godt med Zero. Det er mye mulig det har med koffeinen i brusen å gjøre, men jeg føler meg så vannvittig lykkelig hvis jeg er sliten, nedbrutt eller bare veldig sugen, og kan få drikke en brus. Har jeg ikke brus stående i kjøleskapet sier det seg jo selv at jeg er mye flinkere. Så tror jeg skal bli flinkere til å IKKE ha brus i kjøleskapet og heller kjøpe inn til helg.
2. Jeg skal ikke handle så mye drit - som i unødvendige matvarer, ting, klær og stæsj. Heretter skal jeg bli flinkere til å si til meg selv: Linn Therese, dette trenger du ikke!!!
¤ Dette forsettet har gått mye bedre. Jeg er blitt betydelig flinkere til å "nekte" meg selv goder hvis jeg ikke trenger det. Jeg har jo stort sett alt jeg trenger og jeg trenger ikke flere enn en ting av ting du kun trenger en av. Men jeg er svak og finner jeg noe i en finere farge, her jeg absolutt lyst. Men det er da det gjelder å være sterk. (Jeg kan jo nevne tilslutt at jeg kjøpte nye sko i dag. Endelig fått kjøpt svarte sko med kilehæl som jeg har hatt lyst på leeeenge, og de var på salg. Dessuten har jeg jo ikke innført året forsetter ennå, så da må det jo være litt lov. Trenger jeg dem, nja, ikke helt sikker du).
3. Jeg skal prøve å lage handlelister slik at jeg kan handle en gang i uka - da unngår jeg all driten i nr. 2, bruker mye mindre penger og har mer kontroll.
¤ Dette er nok det punktet jeg har sviktet aller mest på. Jeg finnes ikke god på å skrive middagsplaner fire-fem dager frem i tid. Men det er noe jeg jobber med hele tiden og håper jeg skal blir betydelig mye bedre i 2013. Det er jo lov å håpe.
4. Første søndag i hver mnd. skal jeg ajourføre meg med nettbanken - det er så fort noe glipper mellom fingrene og du mister penger på det.
¤ Her har jeg igjen vært periodeflink. Når det slår meg at jeg henger etter tar jeg et skikkelig raid og får ryddet opp, men så detter det ut igjen. I går startet jeg opprydningen for å kunne avslutte 2012, og starte på 2013. Jeg skal fortsette når jeg er ferdig med å skrive her.
5. Jeg skal holde det ryddig her hjemme - det er jo ikke til å stikke under en stol at jeg egentlig er ganske rotete av meg, og at det fort blir rotete igjen etter at jeg så fint har rydda. Under her ligger alt huslig, som rydding, støvtørking og støvsuging.
¤ Periodevis! Her finnes det også STORE forbedringsmuligheter. Bare å stå på.
Årets nyttårsforsetter:
Det er vel egentlig bare teit å nevne det igjen, men jeg klipper og limer fra fjorårets og da går det megafort, så kan jo dere bare hoppe over dette avsnittet.
1. Jeg skal ikke drikke så mye brus - det er min store svakhet. Siden jeg ikke spiser så mye godis, tror jeg at jeg kompenserer med brusen. Cola Zero in my <3 p="">
2. Jeg skal ikke handle så mye drit - som i unødvendige matvarer, ting, klær og stæsj. Heretter skal jeg bli flinkere til å si til meg selv: Linn Therese, dette trenger du ikke!!!
3. Jeg skal prøve å lage handlelister slik at jeg kan handle en gang i uka - da unngår jeg all driten i nr. 2, bruker mye mindre penger og har mer kontroll.
4. Første søndag i hver mnd. skal jeg ajourføre meg med nettbanken - det er så fort noe glipper mellom fingrene og du mister penger på det. Som for eks. at jeg ble trukket tre ganger for visakortgebyr, fordi jeg har tre stk. aktive, men jeg har jo fysisk bare det ene som jeg bruker. Så da fikk jeg igjen 500 kr. Det er viktig å følge med.
5. Jeg skal holde det ryddig her hjemme - det er jo ikke til å stikke under en stol at jeg egentlig er ganske rotete av meg, og at det fort blir rotete igjen etter at jeg så fint har rydda. Under her ligger alt huslig, som rydding, støvtørking og støvsuging.
Så får vi se da, når jeg sitter her om ett år igjen, om jeg har vært flinkere i 2013. Pappa  sier nå at det skal bli et bedre år for alt. Så jeg er spent på å se om han vet noe jeg ikke vet, eller om han har blitt synsk på sine eldre dager.
Avslutter med et av fjoråretsbilder av meg og min store kjærleik.
Nå skal jeg jobbe litt med nettbanken min før jeg skal til K kl. 17. JENTEKVELD!!!
Ha forresten en superfin og avslappet helg. Det har jeg tenkt til.
Remember you love me!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar